Reader's Rig. Wayne's Surly Midnight Special

Hallo Wayne Reid. Ik ben een fotograaf en kindmentor uit Bristol, VK. Omdat we in de greep zijn van een lock-down tijdens een van de mooiste weersomstandigheden die ons kleine eiland onlangs heeft meegemaakt, is de ironie van het bespreken van avontuur me niet ontgaan. Ik zeg dit met een wrange glimlach, want mijn laatste reis werd onderbroken door constante regen en ziekte!

Mijn passie voor fietsen begon al op jonge leeftijd. Mijn eerste fiets werd gefinancierd door een papieren ronde. Het was achteraf gezien afkomstig van een onbetrouwbare lokale winkel. Ze hadden mountainbike-framesets op een muur die kon worden opgebouwd naar uw budget. Vanaf dat moment was mijn basis GT Karakoram Elite GT uit 1993 praktisch aan mij gehecht. Ik kreeg constant upgrades en geanodiseerde snuisterijen uit die tijd. Het was bijna alsof het een deel van mij was, tot de dag dat het uit mijn huis werd gestolen. Dit was een veelvoorkomend verschijnsel voor de meeste klanten van de winkel!

Dit was Wells, in Somerset, aan de rand van de Mendip Hills. We hebben geweldig voor onze deur gereden met een fantastische rijscène, waaronder een geweldige lokale fietsenwinkel. Uiteindelijk werden ze het zo zat dat ik rondhing dat ze me een zaterdagbaantje gaven. Ik was een tiener die de droom leefde: Kona hardtails, GT RTS’s, Cannondale Ravens, Trek Y Bikes en Oakley-zonnebrillen. Mijn passie was zo snel mogelijk rijden, soms zonder voedingsplannen. Seb was belachelijk goed in wheelies en hield van dirt jumps, downhill en zichzelf breken. Dave, de monteur, had een passie om mooie, glanzende fietsen te bouwen en soms niet te gebruiken. Andy, de jonge winkeleigenaar, had een geweldig steunende familie en een ongezonde liefde voor racefietsen.

Snel vooruit door de jaren van XC- en marathonraces, de geboorte van de 29er en de ondergang van het 66 cm-wiel, en ik vind mezelf hier. Voor een 40-jarige vader van twee jonge kinderen lijken gravel en avontuurlijk rijden het perfecte huis. Ik ben eigenlijk nog een kind, en deze Surly Midnight Special is de meest kinderachtige fiets die ik bezit. Het brengt me terug naar gewoon fietsen en micro-avonturen beleven zoals ik deed als kind.

Het uiterlijk en de keuze van componenten zijn het resultaat van mijn eerdere bouwervaring. Ze weerspiegelen ook mijn persoonlijkheid als ruiter. Ik hou niet van verf, tenzij het iets is waar ik van hou, dan maak ik me er zorgen over. Dus ik heb het verwijderd! De veelzijdigheid van de Midnight Specials en het vermogen om op de meeste terreinen te functioneren, is iets dat ik echt waardeer. Het is getransformeerd van een avontuurlijk tuig naar een grindmolen naar een racefiets en winterros met rek en spatborden. Het is gemakkelijk te gebruiken en te onderhouden, en het heeft een BSA-trapas waardoor het eenvoudig is om van componenten te wisselen.

Het is ideaal om op meerdere terreinen te rijden, op voorwaarde dat ze niet te ruw zijn. Ik ben op zoek naar componenten die kunnen worden uitgewisseld tussen verschillende framesets. Het is vooral belangrijk dat wielen verwisselbare eindkappen hebben om aan verschillende asnormen te voldoen. De wielen zijn 3T Discus 650bs, tubeless opgezet met altijd betrouwbare Stans-afdichting. De WTB Byways zijn mijn favoriete allroad-band. Ze zijn taai, flexibel, snel en zeer soepel.

De matte leisteen Chris King-headset is een levenslange investering en gaat op in het blanke staal. De SRAM AXS Mullet groepset, die blingy en ongelooflijk betaalbaar is, werd voor een geweldige prijs gekocht. Het werkt feilloos, intuïtief, heeft een enorme verhouding en kan ook gemakkelijk tussen fietsen worden gewisseld. Mooie stukken fietssculptuur zijn de Nitto stuurpen of zadelpen. Het stuur heeft in de loop der jaren veel fietsen gezien en werkt gewoon. Het is ergens comfortabel om mijn handen te plaatsen! Het Brooks C13 Carved Saddle is uiterst comfortabel. Spatborden moeten in de regen worden gedragen, omdat het gebeeldhouwde gebied een eigenaardig en behoorlijk onaangenaam gevoel kan veroorzaken.

  • Frame/Voorvork Surly Midnight Special (58cm).
  • Wielen 3T Discus Plus C25
  • Banden WTB Byway 650B x 47mm
  • Stuur ENVE
  • Koptelefoon Chris King
  • Crankstel SRAM Force 1, 40T
  • Pedalen Look X Track
  • Cassette SRAM Eagle X01 10-50
  • Derailleur SRAM AXS XX1
  • Remmen SRAM kracht
  • Versteller(s), SRAM Force
  • Zadel Brooks C13 Carved
  • Zadelpen Nitto S83
  • Stuurpen Nitto Craft 5
  • Voorrek Pelago
  • Voortassen Restrap Rando Bag
  • Frametassen Wizard Works halve frametas (niet afgebeeld)
  • Andere accessoires King Cage roestvrijstalen kooien

Op deze fiets rijd ik het liefst zo minimaal mogelijk, met heel weinig wiebelen of klapperen. Deze fiets accepteert geen zadeltas. Het Pelago rek is stevig en sterk. Ik heb het gebruikt om droge tassen met kampeerspullen en statieven zonder problemen te bevestigen. Elektronisch schakelen heeft nog een ander voordeel: je voorkant kan tegen de motorkappen worden gepropt en je hoeft je geen zorgen te maken over problemen met de schakelhendel. De Restrap Rando Bag is ideaal om mijn cameraspullen en andere waardevolle spullen veilig en binnen handbereik mee te nemen. Een Restrap heuptas is ook geweldig voor mijn DSLR, vaste lens, compactcamera en snacks. De framedriehoek is behoorlijk groot en ik heb een Wizard Works halve frametas gepland om deze opstelling af te maken.

Over het algemeen ben ik dol op deze fiets. Ik denk niet dat ik ooit een carbon fiets zal willen. Staal is echt. Avontuur en plezier zijn koning. Een langere Trans Cambrische reis, als je eenmaal mag gaan, is het beste. Blijf veilig allemaal!

Stuur ons uw Bikepacking Rig